Typy kotłów ze względu na rodzaj opału

Pewnie każdy, kto przygotowuje się do sezonu grzewczego zastanawia się na tym jaki kocioł wybrać w celu ogrzewania swojego domu zwłaszcza jeśli planowany jest remont instalacji lub zmiana kotła. Czy lepszy będzie kocioł na gaz czy kocioł na paliwo stałe? Wszystko zależy od naszych oczekiwań i potrzeb.

Rodzaj opału a kocioł

Na początku należy podjąć decyzję jakim rodzajem paliwa ma być zasilany nasz kocioł. Jeśli chodzi o możliwości możemy wybrać na przykład piece CO zasilane gazem. Ich zaletą jest ciągły dostęp do paliwa nie musimy więc zastanawiać się czy ogrzewanie będzie działało. Ten rodzaj pieca daje nam komfort czystości w użytkowaniu bo nie mamy bezpośredniego kontaktu z paliwem. Jest ono dozowane prosto do kotła. Niestety jeśli chodzi o minusy takiego rodzaju kotła to są wysokie koszty ogrzewania. W celu obniżenia kosztów eksploatacji takiego ogrzewania można zainwestować w kocioł kondensacyjny. Jego wydajność wynosi około 100% bo nie traci on energii a także odzyskuje część ciepła ze spalin.

Drugą opcją są kotły na paliwo stałe, które cieszą się obecnie dużą popularnością. Wybierają je osoby, które nie mają dostępu do gazu lub chcą trochę zaoszczędzić. Wybór ze względu na rodzaj paliwa jakim jest zasilany taki kocioł jest spore a jest to: węgiel, pellet, brykiet, słoma, koks lub wierzba energetyczna.

Niestety piec na słomę zajmuje dużo miejsca więc lepiej wybrać kocioł zasilany innym paliwem stałym. Wszystko zależy już od naszych zasobów finansowych i przekonań.

Koszty

Decydując się na nowy kocioł musimy wyliczyć jak będzie wyglądało finansowo ogrzewanie naszego mieszkania lub domu. Możemy posłużyć się stroną internetową, które przeliczy nam wartość energetyczną gazu i wartość energetyczną pelletu porównując ile wyniesie nas jedno a ile drugie, wtedy zobaczymy co jest najbardziej opłacalne.

Na przykład tona pelletu ma wydajność energetyczną większą niż gaz i jest w dodatku tańsza. Jednak z drugiej strony piec na paliwo stałe jest droższy. Oczywiście kwota zwróci się w trakcie eksploatacji.